Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής: Όλες οι υποχρεώσεις

23/05/2025

Oxygen Pelatologio - Blog
23/05/2025

Το Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής (Ψ.Δ.Α.) έρχεται να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι επιχειρήσεις διακινούν τα προϊόντα τους. Από 02/06/2025 η χρήση τους είναι υποχρεωτική για μέρος των επιχειρήσεων και ξεκινάει η Α’ Φάση υποχρεωτικότητας. Κατά τη Α΄ φάση οι επιχειρήσεις έχουν υποχρέωση να εκδίδουν παραστατικά διακίνησης σύμφωνα με το μορφότυπο της Α.1123/2024 και να διαβιβάζουν τα δεδομένα της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών.

Αναφορικά με το χειρόγραφο δελτίο αποστολής, από τη 1η Δεκεμβρίου 2025 καταργείται οριστικά πέρα από σπάνιες περιπτώσεις (ενδεχομένως όπως διακοπή ρεύματος ή δικτύου), και αντικαθίσταται από ψηφιακό, το οποίο εκδίδεται ηλεκτρονικά και αποστέλλεται αυτόματα στην πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ. Πλέον οι επιχειρήσεις καλούνται να εκδίδουν Ψ.Δ.Α. για κάθε είδους μεταφορά αγαθών, ανεξαρτήτως προορισμού ή λόγου διακίνησης. Το έγγραφο θα πρέπει να δημιουργείται σε συγκεκριμένο ψηφιακό μορφότυπο με υποχρεωτικά πεδία.

Ποιες κατηγορίες απαιτούν ή εξαιρούνται από την έκδοση Ψ.Δ.Α.;

Το Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής είναι υποχρεωτικό για όλες τις επιχειρήσεις που πραγματοποιούν εμπορική διακίνηση αγαθών. Τα λογιστικά και ERP προγράμματα θα πρέπει να είναι συμβατά με το νέο πρότυπο της ΑΑΔΕ.

Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένες ειδικές περιπτώσεις που οφείλουν να γνωρίζουν οι επιχειρήσεις, καθώς ισχύουν διαφορετικοί κανόνες ή εξαιρέσεις ανάλογα τη φύση της διακίνησης, όπως:  

Αναλώσιμα υλικά: Για τα αναλώσιμα πρέπει να εκδίδεται Ψ.Δ.Α. Με την εγκύκλιο που αναμένεται θα διευκρινιστεί σε ποιες περιπτώσεις θα εξαιρεθούν κάποια αναλώσιμα

Πάγια στοιχεία: Δεν υπάρχει υποχρέωση για έκδοση Ψ.Δ.Α. όταν διακινούνται πάγια, (εκτός εάν η διακίνηση γίνεται με σκοπό την πώληση). Εξετάζεται το ενδεχόμενο να συμπεριληφθούν και περιπτώσεις όπου το πάγιο αποξενώνεται από την επιχείρηση χωρίς να υπάρχει πώληση. Το θέμα αυτό θα διευκρινιστεί με εγκύκλιο που αναμένεται να εκδοθεί.

Κατεστραμμένα ή χωρίς αξία είδη: Αναμένονται διευκρινίσεις για το πώς θα εφαρμοστεί. Η απαίτηση θα εξαρτάται από την εμπορική τους αξία· εάν αποδεικνύεται ότι αυτή είναι μηδενική, η υποχρέωση ενδεχομένως δεν θα ισχύει.

Κενές συσκευασίες: Η υποχρέωση έκδοσης θα εξαρτάται από τη φύση της διακίνησης, καθώς θα βγει ανακοίνωση για 2 διαφορετικές περιπτώσεις: πώλησης ή επιστροφής

Διακίνηση με ένδειξη “προς ζύγιση”: Όταν η ποσότητα δεν είναι γνωστή κατά τη φόρτωση, ο αποστολέας καταχωρεί κατά προσέγγιση τη ποσότητα, δηλώνοντας την ένδειξη "προς ζύγιση". Η τελική ποσότητα επιβεβαιώνεται από τον παραλήπτη κατά τον ποιοτικό και ποσοτικό έλεγχο.

Ενδοδιακίνηση μεταξύ εγκαταστάσεων: Η διακίνηση πρώτων υλών από την αποθήκη στο χώρο παραγωγής και η διακίνηση προϊόντων από το χώρο παραγωγής στην Αποθήκη Ετοίμων Προϊόντων λαμβάνεται ως ενδοδιακίνηση αν έχουν δηλωθεί ως ξεχωριστές εγκαταστάσεις από την επιχείρηση στο φορολογικό μητρώο και εφόσον απέχουν άνω των 10 km

Πώληση λιανικής: Αν έχει εκδοθεί απόδειξη λιανικής πώλησης δεν είναι υποχρεωτική η διακίνηση, πλην των περιπτώσεων διακίνησης μέσω οντότητας παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών και ταχυμεταφορών ή διακίνησης ενεργειακών προϊόντων (καυσίμων).

Τι ισχύει για τις ακυρώσεις και την απώλεια διασύνδεσης;

Η ακύρωση ενός ψηφιακού δελτίου αποστολής είναι τεχνικά εφικτή μόνο μέσω ERP συστημάτων, αλλά δεν υποστηρίζεται μέσω Παρόχου ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Για τον λόγο αυτό, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή κατά την έκδοση. Αναμένεται περαιτέρω ενημέρωση. 

Αν υπάρξει απώλεια διασύνδ εσης τα Ψηφιακά Δελτία Αποστολής διαβιβάζονται το αργότερο εντός μιας ημέρας από την καταληκτική ημερομηνία.

Μπορεί μια επιχείρηση να εκδίδει ΨΔΑ νωρίτερα και η ημερομηνία αποστολής να είναι η επόμενη;

Δεδομένου ότι το ΨΔΑ θα φέρει δύο ημερομηνίες (έκδοσης και διακίνησης), είναι δυνατό οι δύο ημερομηνίες να απέχουν κατά πέντε (5) ημέρες. Η ημερομηνία διακίνησης αναφέρεται στην ημερομηνία έναρξης της διακίνησης και όχι στην ολοκλήρωση αυτής.

Τι ισχύει για τα ενδοκοινοτικά παραστατικά;

Κανένας αλλοδαπός προμηθευτής δεν υπάγεται στο ψηφιακό δελτίο αποστολής.

Ωστόσο η Ελληνική Επιχείρηση θα εκδώσει και θα διαβιβάσει δελτίο ποσοτικής παραλαβής κατά την παραλαβή των αγαθών (Β Φάση). Εάν η διακίνηση είναι μέχρι το τελωνείο μπορεί να εκδώσει ο εκτελωνιστής. Το θέμα βρίσκεται υπό συζήτηση καθώς δεν καλύπτεται η διακίνηση από το τελωνείο στις εγκαταστάσεις της εταιρείας.

Στην περίπτωση παραλαβής αποθεμάτων από εκδότη αλλοδαπής, η επιχείρηση διαβιβάζει στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA Τύπους Παραστατικών διακίνησης άνευ αξίας (δελτία ποσοτικής παραλαβής), εντός πέντε (5) ημερών από την ημερομηνία παραλαβής τους. Στην περίπτωση αυτή ως παραστατικό διακίνησης δύναται να χρησιμοποιείται το συνοδευτικό παραστατικό του αλλοδαπού αποστολέα (π.χ. τιμολόγιο, διεθνή φορτωτικά έγγραφα κ.λπ.).

Ποια είναι τα πρόστιμα;

Η μη έκδοση του Ψ.Δ.Α. επιφέρει σημαντικές κυρώσεις:

  • 500€ ανά φορολογικό έλεγχο για επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία
  • 1.000€ ανά φορολογικό έλεγχο για επιχειρήσεις με διπλογραφικά βιβλία

Στο αμέσως επόμενο διάστημα, αναμένεται η αυστηροποίηση του πλέγματος κυρώσεων για την διακίνηση αποθεμάτων χωρίς την έκδοση των κατάλληλων παραστατικών, με δεκαπλασιασμό των σχετικών προστίμων.​​​

Για τη μη διαβίβαση του Ψ.Δ.Α. στο myDATA ισχύουν τα παρακάτω:

Δεν έχουν ενεργοποιηθεί ακόμη. Θα ισχύει 100€ ανά παράβαση, που δεν μπορεί να υπερβαίνει τα πεντακόσια (500) ευρώ σε ημερήσια βάση και τις είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ ανά φορολογικό έτος (άρθρο 58 παρ.3δ ν. 5104/2024). Για την ενεργοποίηση των εν λόγω κυρώσεων απαιτείται η έκδοση υπουργικής απόφασης κατόπιν εισήγησης του Διοικητή ΑΑΔΕ (περ. α' του άρθρου 83§48 με την οποία θα καθορίζεται η έναρξη, η διαδικασία και οι λεπτομέρειες εφαρμογής τους).

Πώς η Oxygen υποστηρίζει τη συμμόρφωση των επιχειρήσεων;

Η Oxygen δίνει στις επιχειρήσεις όλα όσα χρειάζονται για να προσαρμοστούν εύκολα και γρήγορα στις απαιτήσεις του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής. Μέσα από ένα απλό, σύγχρονο και φιλικό περιβάλλον εργασίας, διευκολύνει την καθημερινή λειτουργία χωρίς τεχνικές δυσκολίες ή πολύπλοκες διαδικασίες.

Μέσω του Oxygen Pelatologio, οι επιχειρήσεις αποκτούν τα εργαλεία για:

  • Έκδοση και διαβίβαση Ψ.Δ.Α. σύμφωνα με τη νομοθεσία
  • Πλήρη διασύνδεση με την πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ
  • Αυτόματη ενημέρωση αποθεμάτων και παρακολούθηση πορείας αποστολών σε πραγματικό χρόνο
  • Φιλικό περιβάλλον χρήστη
  • Δωρεάν δοκιμή και πακέτα προσαρμοσμένα στις ανάγκες κάθε επιχείρησης

Πηγή: taxheaven.gr